L´Associació Antisida detecta tres casos positius del virus de 170 proves
La majoria d'anàlisis gratuïtes es realitzen a persones heterosexuals de 30 anys de mitjana.
De les 170 proves del VIH que l'Associació Comunitària Antisida de Girona (ACAS) ha realitzat des de principis d'any, només tres han donat un resultat positiu. Aquestes són les dades que l'entitat ha recollit durant aquest 2010 a través de les proves que es realitzen de forma anònima i gratuïta amb el consentiment del Departament de Salut i els centres sanitàris de la demarcació. Segons fonts de l'ACAS, el 55% de les persones que es van fer la prova corresponen a homes (en total 84), mentre que el 43% són dones (73), i el 2%, transexuals (3). El nombre de proves és similar al d'altres anys, ja que durant el 2009 l'agrupació va detectar quatre casos de sida entre les 182 proves que es van portar a terme. L'ACAS també destaca que aproximadament el 80% dels tests realitzats aquest any s'han fet a persones heterosexuals amb una mitjana d'edat de 30 anys (el més jove comptava amb 13 anys i el més gran amb 69). Així mateix, tres de cada quatre pacients són autòctons, tot i que en total s'han registrat fins a 16 nacionalitats més. Test ràpid des de 2008 Els centres de l'ACAS porten realitzant el test ràpid del VIH des del 2008 a tots els habitants de la demarcació. La prova consisteix en recollir en un tub capil·lar anticoagulant una mostra de sang mitjançant la punció al dit. El procés dura entre 15 i 30 minuts i es recomana fer-se la prova tres mesos després de les pràctiques de risc (relacions sexuals sense protecció, contacte amb sang o consum directe de drogues per via intravenosa). Tal com va destacar Anna Lara, una de les psicòlogues de l'ACAS, aquest tipus de prova constitueix un recurs més que la població pot utilitzar per detectar el VIH. Tot i que les proves es poden fer als hospitals i centres de salut convencionals, Lara considera que fer-se la prova als centres alternatius com el de l'agrupació "garanteix l'anonimat absolut del pacient i la seva llibertat de venir, fer-se la prova de forma gratuïta sense haver de donar explicacions". Des de l'inici de l'epidèmia a l'octubre de 1981 fins al 30 de juny de 2010 s'han diagnosticat a Catalunya un total de 16.430 casos de sida, dels quals 174 van ser diagnosticats durant l'any 2009. De la mateixa manera, en els darrers 14 mesos s'han realitzat 2.649 tests ràpids arreu del territori.
Notícia extreta de Diari de Girona
3 de Novembre de 2010
Recordeu que si us voleu fer la Prova del VIH, heu de ser majors de 16 anys, i haver passat el període finestra (3 mesos) després de l’última relació sexual.
Us podeu adreçar al Punt Jove de Salut d’ACAS Baix Empordà, cada Dimarts de 17.30h a 19.00h a Can Genís i us informaran de tot!
|